8 maj

Godmorgon. Klockan är snart 11 och jag har extra lång sovmorgon idag. Eller, har väl en mattelektion som istället kan arbetas hemifrån, men det tar jag i eftermiddag. Fick i alla fall ligga kvar i sängen länge, duscha och klä på mig i sakta tempo, och sen göra en frukost som jag har tanke på länge. Nu hade nämligen rabarbern i vår trädgård äntligen blivit klar. 
 
 
Så jag gjorde rabarbergröt! Eftersom många påstår att gröt inte är något man äter på våren och sommaren, motbevisar jag det genom att koka på frukt och grönt som bara växer nu. Men ja, det blev gott (såklart) och jag berättar nu hur jag gjorde! 
 
-Ta en rabarberstjälk, skär två längder på cirka fem centimeter var. Resten av stjälken skär du i 1 centimeters bitar. 
-I en stekpanna, hetta upp lite smör och stek sedan de två längre rabarberbitarna några minuter. De ska mjukna och få fin yta. Ta sedan bort stekpannan från plattan. 
-I en kastrull nu, häll ner de resterande rabarberbitarna med en svätt vatten och en tesked brunt socker. Låt detta mysa till sig tills vätskan blivit tjockare. 
-I med havregryn, vatten, salt och kardemumma i kastrullen och låt det koka upp. Jag tog i lite vaniljsocker också. 
-Sen när gröten är klar är det bara att servera! Med de stekta rabarberna på toppen, och pumpakärnor samt kokos som jag slängde över. 
 
 
Denna vecka är det väldigt mycket som händer, men en sak är speciellt rolig!!! Ska dock inte avslöja det än utan ni får veta om några dagar. Fram tills dess ska jag plugga matte såklart, så ha det tills dess. Puss. 
 
 
0 kommentarer