2 januari

 
Nu ska jag berätta om världens godaste linsgryta. Det är när jag bland annat lagar denna som jag ställer frågan till mig själv varför jag inte äger en restaurang så att alla kan få smaka det goda jag lagar. Skämt å sido. Den är jättegod, jätteenkel, vegatarisk (kan göras vegansk) och billiga råvaror. Som ni hör, bara massa gött. Det som behövs är följande: 
 
-1 gul lök 
-ca 3 dl röda linser 
-2 klyftor vitlök 
-1 dl creme fraiche 
-1 kub grönsaksbuljong 
-färsk timjan 
-1 msk honung 
-2 paket krossade tomater 
-1 mks tomatpuré
-2 morötter 
-1/2 citron 
-2 lagerblad 
-salt, peppar och chiliflakes 
-olivolja 
-frön som man föredrar (ex pumpa, solros, pinjenötter) 
 
 
Du börjar med att skölja linserna. Riv morötterna på rivjärn och hacka löken. Fräs allt detta i olivolja och pressa i vitlök. Häll sedan i krossade tomater, tomatpuré och grönsaksbuljongen. Om du märker att det behövs mer vätska till linserna kan du senare hälla i vatten. Lägg i lagerblad, honung, pressa citron och krydda med kryddorna efter smak. Hacka i lite timjan. 
 
Detta kan puttra i en kvart-tjugo minuter. När linserna sedan blivit mjuka och köket luktar gott så i med creme fraiche. Servera sedan med en klick av mer creme fraiche om så önskar, eller toppa med mer timjan och sedan frön. Jag gillar att äta ur en stor kopp också, men det är en smaksak. 
 
 
2 kommentarer
Anonym

Det ser underbart ut, älskar konsistensen på linsgrytor och linssoppor :)

Hemma Hos Felicia

ser verkligen god ut! :)