27 augusti

Böcker jag läst på sista tiden och var jag tyckte om dem: 
 
Bonjour tristesse - Françoise Sagan 
Läste denna under en dag i början på sommaren då det inte hände så mycket. Det passade boken väldigt bra. Gillade huvudkaraktären och stämningen som boken var skriven i. Gillade första stycket: "Denna nya känsla som förföljer mig med sin bitterhet och sin sötma nämner jag endast med tvekan vid det vackra, allvarliga namnet sorg. Det är en känsla så hel och så egoistisk att jag nästan blygs över den, fastän sorgen alltid tycks mig vördnadsvärd. Den hade jag inte upplevt förr, men väl leda och saknad och, om än mer sällan, samvetskval. I dag är det något som sveper sig om mig som en vävnad av silke, ljuvt och eggande, och det skiljer mig från de andra." 
 
 
Kära Liv och Caroline - Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada Noli 
Liv och Caroline svarar på frågor om allt möjligt. Den är skriven lite som en diskussion, både intressant och rolig. Kul att läsa något annat än skönlitteratur ibland. 
 
 
 
Hey Dolly - Amanda Svensson 
Hennes debutbok. Kommer knappt ihåg den nu i efterhand om jag ska vara ärlig, men bra var den nog. Blev lite irriterad men ville ändå fortsätta läsa. Lite vulgärt och ärligt och underhållande. Språket var fint, som: "Jag vet att om mitt hjärta inte satt fast bakom revbenen skulle det rymma sin väg och aldrig komma tillbaka. Det är för väl att människans viktigaste organ är placerat bakom galler. Där kan det sen sitta och bitas och slåss bäst det vill och slå mot trumhinnorna tills allt som hörs är ett stadigt tickande. Som från en bomb eller ett präktigt schweiziskt armbandsur.”
 
Läste förresten också om Amanda Svenssons andra bok Allt det där jag sa till dig var sant när jag kom hem från USA. Den är helt fantastisk. 
 
Just kids - Patti Smith 
Skriven av Patti om henne och Robert Mapplethorp. När de bodde i New York och i kulturlivet på 70-talet. Det hände så mycket så ibland var det svårt att hänga med, men kanske ändå den bästa boken jag läst i sommar. Vissa sidor var även täckta med bilder från då. 
 
 
 
Det är något som inte stämmer - Martina Haag 
Heh har ju kanske en liten crusch på erik haag + lotta lundgren men vill ändå läsa denna. Jag var inte så imponerad av den egentligen, kanske för att den var så pass lätt skriven. Blev nästan irriterad på hur dialogerna var skrivna, men antar att jag kan va lite kräsen för sådant. 
 
 
Nattsagor för sömnlösa - Johanna Wester 
Jag föll för titeln. Hade ingen aning om vad boken handlade om när jag började läsa. Fanns många bitar i denna som var fina och den var mer riktad på tankar och känslor än händelser. Det fick mig att tänka på när jag läst ut den att historien var kanske inte så speciell, men jag uppskattade ändå väldigt mycket att läsa boken. Två bitar jag tyckte var fina var: "Nog vill jag, många år härifrån, träffa en jämlike som har läst fler än tusen böcker och vågar stanna ute när storm är på väg. Med det kräver att jag inte läser en enda bok mindre och att också jag lär mig möta oväder." och "Hans bröstkorg sväller medan luft som jag andats fyller den." 
 
 
 
2 kommentarer
JUNITJEJ

Tack för boktips! Martina Haags bok har jag läst och den gillade jag.

Tora (torahansson.blogg.se)

Tycker också om både Lotta Lundgren och Eric Haag egentligen.. hehe. Men ska precis börja läsa Martina Haags bok, hört mycket bra om den. Fint inlägg. Kram<3

Svar: kram<3
Emma Widstrand